jaktovildmark.se
Springer

NASAs Scientist-Astronauts

Prisuppgifter

Läs mer och köp

Ökat tryck i början av 1960-talet från National Academy of Sciences (NAS) för att studera sätt att utöka astronauternas roll för att bedriva vetenskap på framtida rymduppdrag ledde till NASA:s slutsats att vetenskapligt utbildade besättningsmedlemmar skulle generera större resultat från varje uppdrag.NASA's Scientist-Astronauts by David, Shayler, Burgess, Colin NASA och industristudier fortsatte att undersöka möjligheter som kunde leda till att de första rymdstationerna skapades med överskott av Apollo-hårdvara, genom Apollo Applications Program (AAP). Det fanns också ett växande intresse inom militären att skapa sitt eget bemannade rymdstationsprogram, genomföra experiment i omloppsbana och forskning med strategiska fördelar för nationell säkerhet. I oktober 1964 lanserade sovjeterna Voskhod 1 vars 3-mannabesättning identifierades som de första vetenskapliga passagerarna i rymden. Några dagar senare hade NASA och NAS slutfört gemensamma studier av möjligheten att använda forskare i det bemannade rymdprogrammet och bjöd in forskare att ansöka om astronaututbildning. När NASA valde den första gruppen av forskare-astronauter, hade NASA ett bestämt krav att varje person som accepterades i programmet skulle behöva kvalificera sig som militär jetpilot. Medan den andra gruppen av vetenskapsmän slutförde sitt akademiska program, överlevnads- och flygträningsprogram, var de återstående medlemmarna i den första forskar-astronautgruppen involverade i att stödja det utvecklande Apollo Applications-programmet och Apollo Lunar-programmet. Språk: Engelska

Kategori: Astronomi
Artikelnummer: b4fa6684d1904fcd9af68f1374a4c66f